Sunday, February 7, 2010

Shooting Light Trails - First Trial

bosan terbaring kat rumah...kami ambik keputusan untuk keluar "lepak" kat KL...terus start engine dan tempat pertama yang kami tuju ialah Star Hill...kebetulan malam minggu Star Hill memang sesak tak kiralah kat jalannya ataupun kat kaki limanya...orang Malaysia atau tourists luar penuh kat sini tak tau apa yang diaorang cari...mungkin diaorang pun boring terbaring kat rumah jugak...menarik...macam2 gelagat manusia boleh kitaorang tengok dan layan kat sini...

tiba2 teringat blog kawan yang baru je aku lawat...postnya tentang light trails shots...teringin nak cuba...tapi benda yang paling penting untuk shots nih aku tak bawak - tripod...takpela, kali nih untuk saja nak suka2...so nihla antara shots light trails aku malam tuh...

dan bagi aku ini shot yang paling ok...

shots nih aku gunakan shutter speeds antara 10 dan 20 seconds (untuk bagi kenderaan masa yang mencukupi masuk dalam frame) dan dengan apertures dalam mid range (aku mula pada f/8)...

bagi aku perkara yang penting untuk nak shoot light trails nih ialah timing, pencahayaan, perspektif yang menarik (kena cari sudut2 yang bagus dan ketinggian yang sesuai), lokasi haruslah menarik dan mempunyai trafik yang lancar (cthnya: kalau round-about boleh dapat imej circle light trails), framing...dan yang paling penting sekali TRIPOD...eheheheh...

lepas nih...bolehlah aku repeat lagi untuk shoot light trails nih dengan persediaan yang sepenuhnya...

notaku di orang emasmu: malam tuh haney pun sibuk gak berposing sakan...


No comments:

 
sketch of moments - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.