Wednesday, February 24, 2010

Haney...Lempengnya Hangus...

dah lama tak makan lempeng…petang tu tanya kat akira ok tak kalau mlm ni kita mkn lempeng...dia kata best gak...lempeng cicah gula merah...eermm...sambil2 masak lempeng tu teringat plak lagu exist...

Hani gadis metropolitan
Tahu serba-serbi
Falsafah dan seni juga menyanyi
Pandai ikut rentak

Hani gadis metropolitan
Banyak tinggi baca
Dan jejaki kota-kota dunia
Hidup ikut zaman

Tetapi sayang oh sayang
Dia tak pandai memasak

Oh goreng lempeng lempengnya hangus
Oh goreng lempeng lempengnya hancus
Oh goreng lempeng lempengnya haus
Oh perut ku kosong
(Oh dah bunyi keroncong)
(Apa nak buat)
(Oh namun begitu)

Dia tetap ratuku

Oh dialah satu, Oh dia haniku
Oh dialah ratu, Oh dia haniku

dan menu lempeng ni juga merupakan menu yang arwah abah selalu suruh arwah mak masak bila tiba mood dia tak nak makan nasi...

ada yang makan lempeng ngan gula, ada yang makan ngan kuah kari, sambal tumis...tapi malam ni kami makan ngan sambal sardine…akira jer habis 3 keping...haney 1 ½ jer…

nota ku di lempeng hangusmu: banyak dah makanan2 yang macam ni jadi makanan ruji kitaorang sekarang...hehehe...


3 comments:

qismina said...

lempeng.. sedappp... huhu.. dulu abah selalu buat.. biasanya mkn malam2 bila semua tgh kelaparan dan tak tau nk mkn ape.. eheee

rindu kat abah

luna_e said...

ek ei.......dah lame tak makan lempeng, las skali sy makan kn waktu arwah nenek saye ade lg...lps tu, dah tak de sape yg berushe nk mkn dan masak termasuk la diri sendiri hehehehe susah kn bile org2 tue dh tak de ni

Haney said...

Qismina: lempeng ni dulu selain makan waktu mlm, dijadikan sarapan pagi juga..tp org skg ni nak ke sarapan lempeng..huhuhu

Luna : tu yang masak lempeng supaya tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas..heheh..takut generasi akan dtg tak kenal apa itu lempeng…

 
sketch of moments - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.