Saturday, February 13, 2010

Menyusur Kenangan

cuti tahun baru cina nih...aku n haney akan pulang ke parit sulong...ada projek tukar atap rumah...rumah kampung dah teruk sangat bocornya...bukan satu kawasan...tapi boleh kata dah jadi seluruh rumah...kali terakhir kami balik penuh dah satu rumah dengan 'besen' dan periuk diletakkan adik untuk menadah air yg masuk bila hujan...lagipun bulan depan nak buat kenduri arwah...nanti sekali hujan time tahlil...tak pasal2 pak imam nak kena berpayung baca yaasin plak...

bila tgk benda2 nih semua teringat aku rumah kampung kat dioh...lama benar dah ditinggalkan...tak tahu apa dah jadi dengan keadaannya...uwan pun dah pindah duduk rumah pakcik...yela dia pun dah uzur takkan nak dibiarkan berseorangan kat rumah tu...kalau ikutkan dia mmg dia tak mahu ke mana...degil betul...sayang katanya...rasa2nya dah dekat setahun lebih aku tak balik...kali terakhir aku balik sana...dah teruk jugak keadaannya...penuh dengan lalang dan semak...dalam rumah dah jadi reban ayam...penuh dengan bulu2 dan hasil buangannya...

banyak kenangan aku kat dioh ni...dulu membesar kat sini...macam2 yang jadi...bila tiap kali hujan...bunyi hujan yang menghempas zink tuh kuat sangat...cakap pun nak kena menjerit "uwan!!! nak tambah nasik lagi!!! padahal uwan duduk depan aku je...bila time panas pulak terutamanya balik sekolah...memang tak boleh tahan duduk bawak zink ni...panas betul...berpeluh satu badan...memang merungut je la aku adik-beradik...dulu mama susah lagi...so bila mama pergi berniaga kami adik beradik memang tinggal kat sini...memang banyak masa membesar kat sini...yang paling aku rindu dan rasanya tak boleh nak dapat lagi...pagi2 masa nak pergi sekolah...kena jalan kaki pergi mandi kat perigi...pergh!!! masa ni bekalan air tak masuk lagi...bayangkanlah macamana sejuknya air perigi pukul 5.30 pagi...tak boleh bangun lambat nanti lepas bas...kadang2 bila uwan kesiankan sangat kat kitaorang uwan akan masakkan air untuk kitaorang bergilir2...lepas habis satu...uwan masakkan lagi...walaupun guna dapur kayu...uwan tetap buat sebab kesian kat kitaorang mengigil kesejukan...satu lagi uwan nih...dia rajin masakkan apa pun yang kitaorang nak...jaranglah dia hampakan apa pun benda makan yang kitaorang nak...nanti kempunan katanya...cuma sekali tuh la...aku mintak kat uwan pizza...dia jawab..."gilo gak eh! eden bayehkan dongan tungkek nih kang..." (gila agaknya! aku baling dengan tongkat ni nanti...)...hahahaha!...kat sini jugaklah aku kena sebat ngn uwan bila petang2...tak balik lagi sampai senja...sibuk main kat kebun buah atas bukit...uwan kata takut aku kena sampuk hantu...satu lagi sebab kena sebat atau kena marah ngan uwan...aku ngan adik suka main snooker kat reban ayam uwan...amik kayu panjang...menjalar kitaorang kat dalam reban tu menjolok anak2 ayam...konon2nya anak2 ayam tu bola snooker la...sian ayam tu sampai ada yang mati...

tapi sekarang semua tuh dah takde lagi...uwan pun dah makin uzur dan dia makin lemah...semenjak arwah atuk meninggal memang uwan dah tak macam dulu...dah tak seceria mana lagi...dulu kalau raya semua benda uwan nak sediakan...tapi bila arwah dah takde...uwan dah tak peduli lagi raya ke tidak...rindu aku pada uwan...rindu aku pada rumah tu...hari tu aku n haney mmg cadang nak balik ke sana...nak kemaskan dan baiki balik apa yang patut...takut rumah tu roboh je nanti...tapi bila aku telefon pakcik nak bagi tahu uwan yang aku nak balik sana...pakcik kata camana nak balik...uwan dah potong bekalan air kat kampung tu...katanya membazir nak bayar seringgit lebih bulan2...adeh!!! camana nak balik...nak kemas camana...huhuhu!!! uwan memang macam tu...dulupun kalau dah pukul sepuluh je mesti disuruhnya tutup tv dan lampu satu rumah...arwah atuk yang selalu bising...katanya nak tengok gusti...


notaku di kambing putihmu: uwan tuh maksudnya...nenek...insyaAllah! aku mesti balik jugak kampung nih nanti...


2 comments:

Quon quon said...

makes me miss my hometown..isk..isk..btw..salam ziarah..dah follow you dah..nnt follow sy balik ye=)

Akira said...

tuh la pasal...kalau dah miss tuh jom la sesama balik ke kampung halaman sendiri...hehehe..thank you...dah follow you jugak..

 
sketch of moments - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.